Ervaring PSARP-operatie op latere leeftijd

Open forum voor ouders

Ervaring PSARP-operatie op latere leeftijd

Berichtdoor Ineke » Vr 30 Nov 2012, 15:06

Onze zoon Daan (bijna 7) heeft vrijwel meteen na zijn geboorte een operatie gekregen om zijn anus aan te leggen, zonder een stoma eerst. Daan draagt overdag luiers, geeft soms aan dat hij zijn ontlasting wel aan voelt komen, soms ook niet. Lijkt het soms wel op te kunnen houden, soms niet. Heeft daarnaast ook een blaasafwijking, waarvoor hij zijn luiers sowieso nodig heeft.

Onlangs bleek bij een controle dat hij wel een kringspier heeft, maar dat de anus en de kringspier niet op dezelfde plek zitten. Er wordt nu voorzichtig gesproken over mogelijk een nieuwe operatie, waarbij de anus verplaatst zou worden naar de kringspier, zodat ze wel op elkaar aansluiten en Daan ook wat kan doen met zijn kringspier.

Wie heeft hier ervaring mee, zou het wel zin hebben om deze operatie uit te voeren? Wat zijn de voor- en nadelen?
Ineke

Re: Ervaring PSARP-operatie op latere leeftijd

Berichtdoor IrPa » Vr 14 Dec 2012, 23:14

Onze dochter was 2,5 jaar toen ze de operatie kreeg, omdat niet eerder duidelijk was dat ze deze afwijking had. Er is veel discussie geweest of deze operatie zin had of niet, chirurgen verschillen hier erg over van mening. Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij dat het beter is als kringspier en anus zo goed mogelijk 'op elkaar aansluiten'. Kan je ook op het besloten deel van het forum? Dat 'praat' misschien iets makkelijker. Mag ik vragen in welk ziekenhuis bij welke chirurg jullie lopen?
IrPa

Berichtdoor Ineke » Zo 16 Dec 2012, 22:45

Hoi IrPa,

Dank voor je reactie. Ik kan geloof ik niet op een besloten deel, weet jij hoe ik dit kan regelen? We zijn wel lid van de vereniging.

Hoe poepte je dochter dan voordat duidelijk werd dat ze anusatresie heeft? Kennelijk was er toch een (vorm van een) opening. En hoe is bij jullie de operatie uitgevoerd, is er eerst nog tijdelijk een stoma aangelegd, of was dit niet nodig? Hoe heeft je dochter dit ervaren?

groeten,
Ineke
Ineke

Berichtdoor IrPa » Ma 17 Dec 2012, 08:44

viewtopic.php?f=37&t=63

zoals ik het hier lees, mag je erop als je gegevens gecontroleerd zijn, misschien even een mailtje sturen?
IrPa

Terug naar Ouders